SZERVEZETÁLLÍTÁS
"A fontos kérdéseket gyakran egyidejűleg több szempontból kell megvizsgálnunk, hiszen a teljesség nem kizárja, hanem magában foglalja az ellentmondásokat." (Bert Hellinger)
A szervezetállítás egy olyan fejlesztési módszer, melynek során jól érzékelhetővé válik a helyzetnek- amiben a vezető, vagy a csoport megoldásokat keres- a rejtett, logikával, racionális gondolkodással föl nem táruló oldala. Amikor például nem fogadja el a munkahelyi közösség az új vezetőt, aki a harmincas éveinek az elején jár, akkor az állítás során láthatóvá válnak a cég tagjai között kialakult láthatatlan viszonyulások és hatások, amelyek a kialakult helyzetet okozzák.
Ha összevetjük az eddig láthatatlan dinamikát az ismert tényekkel és információkkal, hatékonyan tudunk elmozdulni a megoldások irányába.
Kutatási adatok támasztják alá, hogy a munkavállalók 81%-a keményebben dolgozna, ha a főnöke elismerné a teljesítményét, 75% pedig jobban érezné magát, ha megköszönnék a munkájukat.
Látszólag úgy működnek a cégek, mintha érdekelnék őket a munkavállalók, ugyanakkor gyakran előfordul, hogy a valós igényeiket figyelmen kívül hagyják.
A legtöbb vállalat és vállalkozás jelentős energiát fordít a munkatársak fejlesztésére, ugyanakkor gyakran hiába volt rengeteg kommunikációs, csapatépítő, vagy konfliktuskezelési tréning, coaching, időről időre még mindig ugyanazok a konfliktusok és nehéz helyzetek ismétlődnek. Ezek alapján bátran kimondhatjuk és felvállalhatjuk, hogy a hagyományos tréningek nem hozzák minden esetben az elvárt eredményt.
Fontos leszögezni, hogy ebben az esetben nem a tréningmódszer, a vállalat, vagy a munkavállaló, és nem is a tréner, vagy a tréningcég a hibás.
Egészen egyszerűen arról van szó, hogy a vezető, a munkavállalók, a tréner vagy a coach csak a tüneteket észlelik, az okokat nem minden esetben.
A rendszerszemlélet szigorú alapelveit követve a szervezetállítás során megmutatkozik a valós helyzet, a mélyben működő hatások és igények, valamint a problémák valódi gyökerei. Ezután érdemes csak a csapatra vonatkozó fejlesztési tervet kidolgozni, mert ilyenkor már sokkal biztosabbak lehetünk abban, hogy a tréning, coaching valós igényekre építkezik, ezáltal garantálva a pozitív irányba történő elmozdulást.
Innentől kezdve a képlet egyszerű, ugyanis ha valós tényfeltárás van, akkor a legnagyobb vállalatnál éppúgy mint a családi vállalkozásokban minden esetben a megfelelő dolgozók vesznek részt a megfelelő képzési formákon, megszűnik a „vaktában lövöldözés a tréningtípusokkal és coaching formákkal, ugyanakkor kiszámíthatóbb és harmonikusabb a vállalat idő és költséggazdálkodása is.
Mi történik szervezetállítás során?
A szervezetállítás a nyitott, kreatív vezetők kedvelt módszere.
Minden esetben egy tényfeltáró elemzéssel kezdődik, amikor a vezető megfogalmazza az általa tapasztalat nehézségeket, vagyis beazonosítja a problémát és a tüneteket, valamint meghatározza az elérni kívánt pozitív, eredményes állapotot.
A következő fázisban megtörténik a szervezetállítás, vagyis megjelenítjük a fizikai térben a helyzetet, kibontakoztatjuk és a megoldás irányába tereljük, mert a folyamatban egyszerre jelenik meg a probléma és maga a megoldás is.
A tulajdonos, vezető, vagy munkatárs aki az állítást kéri figyelőként vesz részt a folyamatban, a helyzet megjelenítését pedig úgynevezett „képviselő személyek” végzik, akik természetesen nem a munkahely(i dolgozók) tagjai, hanem független,szereplők, akik a céget és az ott dolgozókat nem ismerik.
Az állítást kérő már a folyamatban bepillantást nyer azokba az összefüggésekbe amelyek mozgatják a mindennapokat a munkahelyen, és néhány nappal az állítás után megtörténik a szakmai értékelés, a megoldások megfogalmazása egy konzultáció keretében.
Mikor kérjünk szervezetállítást?
- ”Van egy kiváló szakemberem, aki nem tud kijönni a munkatársaival és a viselkedésével bomlasztja a csapatot is. Mit tegyek, hogy a csapat egyben maradjon és ne rontsa el a többi munkatársat is?”
- „25 éves vagyok, fél éve neveztek ki vezetőnek, nem tudom érvényesíteni az elképzeléseimet, mert nem vesznek komolyan.”
- Ugyanez fordítva: „Évtizedes múlttal rendelkezem a szakterületemen és nem tudok jó viszonyt tartani a nálam fiatalabb és tapasztalatlanabb vezetőmmel.
- „ Nagyon erős a fluktuáció, nem maradnak itt a munkatársak.”
- "Ellentétek feszülnek az egyes részlegek között, ami sokszor a feladat elvégzésének a rovására megy.”
- "Bővíteni szeretnénk a termékeink körét, és kíváncsiak vagyunk, hogyan reagálna rá a piac.”
- „Átszervezés alatt vagyunk, pánikban vannak a munkatársak, nem tudunk teljesíteni.”
- „Értékesítőként egész nap hajtunk, a háttérben dolgozók pedig nem támogatnak bennünket.”
- Ugyanez fordítva:” Ezer feladatot látok el egyszerre, hogy támogassam az értékesítőket, ők pedig nem ismerik el a segítséget, ráadásul sokkal többet keresnek.”
- „Nyugdíj előtt állok. Ki és hogyan viszi tovább életem fő művét, a vállalkozásomat?
Van kérdésed? Mit szeretnél most a legjobban?
Ha fenntartható eredményt akarsz elérni a témádban, jelentkezz egy díjtalan, tényfeltáró beszélgetésre, vagy hívj a +36 70 3927113 telefonszámon!